دیکتیی پاکستان به حکومت افغانستان
ف. بری ف. بری

بیاد دارم سال هائیرا که افغانستان در مقابل  دشمنان آزادی و استقلالش دفاع مستقلانه را به پیش می برد , حزب بر سر اقتدار و همه وطنپرستان افغان  با دل و جان  حاضر  به دفاع از نوامیس ملی حیثیت ووقار وطن شان  بودند.

 در یکی از جلسات شورای ملی آن وقت که می بایست رئیس جمهور آنراافتتاح  می نمود, شهید داکتر نجیب الله  ضمن ایراد بیانیهء شان بر موضوعی تماس گرفتند که  حکومت پاکستان شایعه پراگنی می نمود که گویا  کابل را به آتش کشیده دودش را به آسمان بلند می نمایند؛ رئیس جمهور با همان متانت  همیشگی شان؛  با لحن قاطع و مصمم بیان داشتند که:

درین روز ها حکومت  پاکستان زمزمهء سوختاندن  کابل  را به راه انداخته است. من از همین تربیون ملی با اطمینان خاطر  اعلام میدارم که  پیش ازآنکه  دود کابل به اسمان بلند شود، دود لا هور، کراچی  واسلام آباد  به هو ا خواهد شد.  برای اثبات گفته هایش, در تداوم فیر راکت ها به اهداف خرابکاران، یک فیر راکت اسکات آن طرف خط  منحوس دیورند  اصابت مینمود .تخریب  و موئثریت آن چنان بود که باشندگان انطرف سرحد و حکومت پاکستان را به این اندیشه واداشت که حکومت پاکستان نباید به چنان کاری دست بزند که عواقب ان برای مردم پاکستان ناگوار  ونهایت گران تمام شود. مرحوم خان عبدالولی خان زعیم ملی قبایل آزاد پشتون ها هم در مورد اظهار نظری داشتند  وبرای حکومت پاکستان هوشدار دادند که بایست پیام دولت افغانستان را بخوبی درک نموده باشند . بلی واقعیت چنان بود که اولویت های  رهبری  آن زمان افغانستان همانا حفظ استقلال و نوامیس ملی،  حیثیت و وقار کشورش در جامعه بین المللی بود. بادرک چنین روحیه، تمام وطنپرستان  و صاحبان اندیشه سا لم  از  داعیه بر حق دفاع ازو طن  شان حاضر به فدا کاری بودند.  روحیه ملی و وطنپرستی در اکثریت   مردم  با اخلاص و با دیانت ما وجود داشت. چنانچه پس از خروج روس ها از وطن در تهاجمی که فرقه های مجهز پاکستان با همدستی مجاهدین غرض سر نگونی دولت افغانستان , با حمایه اکثر کشور های جهان به راه انداخته شد, رشادت و حس وطنپرستی مردم ما به خوبی متظاهر گردیده   با وصف پروپاگند ها و جنگ روانی ایکه توسط قدرت های بزرگ  به راه انداخته شده بود؛  افغان ها تزلزل از خود نشان نداده به مصداق بیتی مرحوم استاد قاسم افغان:

"گر ندانی غیرت افغانیم       ور به میدان آمدی میدانیم"

درمیدان رویا رویی، پوز دشمنان وطن چنان به خاک مالیده شد که بعد ها هیچگاهی به  چنین آزمایشی دست نزدند، و برای رسیدن به هدف شوم  شان به تغییرراهکار های تازه به اصطلاح در عصر گلوبالایزیشن و در چوکات تکتیک های سیطره جویی بر مناطقی که از لحاظ جئو اکمونومیک حایز اهمیت اند؛ بدون لشکر کشی، که همانا اهداف اصلی نئو کلونیالیزم میباشد؛ چون   تفتین و تطمیع بعضی از احزاب سیاسی اسلامی، روحانیون اجیر و حلقات رهبری  در ادارات مختلف ا فغانستان متوصل شدند.

اما با تا سف و صد افسوس که حکومت بر سر اقتدار امروزی افغانستان که بر مردم ما   تحمیل شده است؛ با شیوه ننگین دولتداری خود  مخالف تمام  شئونات پر افتخار افغانی ما، بصورت بسیار  بیرحمانه، ددمنشانه، مفسدانه ومکارانه عمل نموده، کشور دارای ارزش های تاریخی و  فرهنگیی مارا در انظار جهان  تا اندازهء پست و ذلیل جلوه داده اند که امروز پاکستان با  تمام بی حیایی و پر رویی , کشور مارا منحیث دومنیون خود تلقی و خواسته های آزمندانه   خلاف  اصول و نورم های بین المللی شانرا بر حکومت  افغانستان دیکته و  ومنافع آزمندانه خود را ازطریق زور و فشار می خواهند  بر کشور و مردم ما تحمیل نمایند. پاکستان برای تعمیل اهداف استراتیژیک خود با دو اطمینان خاطر داخل میدان شده است:

یکی   اینکه زمامداران امروزی حکومت افغانستان  اکثرا  شخصیت های جهادیی  استند  که  سالها   در زمان به اصطلاح  جها د در خاک پاکستان از طریق سازمان جهنمی "  آی. اس.آی" رهبری  و هدایت شده اند  وبه نام جهاد و اسلام ازآن طریق به نام  و نشان و آرگاه و بارگاه رسیده اند. تمام داشته های نا مشروع  شانرا که در داخل و خارج تهیه نموده اند  مدیون سخاوتمندی پاکستانی ها (که در حقیقت به خاطر بدام انداختن شان در جال  ذلت  وسازش و معامله گری بوده است ) میدانند وبه یقین مطابق به تعهدات کتبی  ومدارک  بد نام کننده ای که در نزد " آی اس آی"  دارند   نمی توانند منحیث افغان های آزاد و از نگاه نورم های بین المللی  متساوی الحقوق در برابر دولت پاکستان   قرار بگیرند.

دوم  اینکه  دونور ها و سایر کشور هایی که  تعهد باز سازی افغانستان را عهده دار شده اند  نظر به منافع دراز مدت خودی،  نظر به موقعیت مهم ژیوپولیتیک و ژیو اکونومیک وطن ما  دارند، نخواسته اند تا افغانستان منحیث کشوری قادر بدفاع مستقلانه از خود، عرض اندام نماید. چنانچه افغانستان امروز فاقد  تجهیزات و لوازم ضروری نظامییست  که بتواند از  حاکمیت ملی  قلمرو ارضی  و استقلال ملی خود در مقابل بیگانگان دفاع نماید. نیروی هوایی  که اهمیت حیاتی برای حفاظت سرحدات  کشور دارد  اصلا احیا نشده  چنان اسلحه و تجهیزاتیکه فضا و زمین کشور را از تعرض مصئو ون نگهدارد، در دسترس قوای نظامی افغانی قرار داده نشده  است.و یا قوت های زمینی مان حتا دارای یک ماشین محاربوی زرهی نمیباشد، بل بسان طالبان فقط با موتر های داتسون تجهیز شده اند.

 این همه تدابیریست که قدرت های ذینفع در افغانستان در نظر داشته اند  تا در موقع ان  بتوانند  معاملات غیر متعادل  و خواست های یک جانبه شانرا بر یک کشور ضعیف،  ناتوان و محتاج عملی نمایند.   

مهمتر از همه ذهنیت دفاع از وطن  ووطندوستی در قوای مسلح اصلا وجود  نداشته,  جوانان کشور در صورتیکه دستشان به هیچ کار زنده گی نرسد  نا گزیر برای معیشت شان , داو طلب  شمولیت در اردو می شوند, هدف شان امرار معاش بوده نه  دفاع از وطن ووطنپرستی. بر علا وه فساد گسترده ایکه در حکومت از بالا تا به پائین وجود دارد  یگانه احساسی را که در مردم تقویت نموده همانا پو ل پرستی  و خود پرستی است وبس, منافع شخصی بر همه موارد دیگر ارجحیت دارد  چنانچه یک تعداد زمامداران مطرح  جهت مصوو نیت دارایی های نا مشروع شان در خارج از وطن هم سرما یه گذاری نموده مخصوصا در دوبی خانه های خریداری وپول هایشانرا در بانک های خارج انتقال نموده اند.

دولت پاکستان که سال های متمادی  در بد بختی ها و تعمیل فجایع در افغانستان دست داشته  و منحیث مجری پلان های قدرت های بزرگ در منطقه  عمل نموده است؛  اکنون که  دست پرورده هایش در افغانستان همه کاره می باشند , منحیث پدر معنوی جهاد خود را مستحق در جه اول در بر آورده شدن  نیات آزمندانه اش  دانسته  با  زیر پا گذاشتن تمام پرنسیپ های قبول شده  بین المللی , خواسته های خود را با تحکم و پر رویی می خواهد بر افغانستان تحمیل نماید   

پیشنهادات ده گانه را که هیئت عالی رتبه پاکستان به کرزی ارائه داشته اند حاوی مطالب ذیل می باشد:

1     انتخاب وزرای دفاع و همچنین رئیس امنیت ملی افغانستان با مشورت پاکستان انجام شود

2     در استخراج معادن و همچنین پروژه های اقتصادی افغانستان سهم پاکستان در نظر گرفته شود

3     راهبرد های پاکستان در دولت های بعدی افغانستان باید عملی شود

4     پاکستان در آ موزش ارتش و پلیس افغانستان نقش داشته باشد

5     فعالیت کنسولگری های هند در افغانستان محدود شوند

6     پروژه های هند درافغانستان نیز محدود شود

7     نیرو های فنی  پاکستانی باید در نهاد های دولتی به خصوص در آ موزش و پرورش در افغانستان نقش داشته باشند

8     پروژه هایکه  مانع  جریان آب از افغانستان به پاکستان می شوند باید متوقف شوند

9     پاکستان باید از هر گونه پیمان های نظامی وهمکاری های دراز مدت و کوتاه مدت       افغانستان  با ناتو و ایالات متحده اگاه شود

10    گیلانی همچنین از کرزی خواسته است که مبارزه با گروه های ضد پاکستانی مستقر  در افغانستان در دستور کار قرار گیرد

اگر پیشنها دات فوق الذکر پاکستان را در پرتو کنوانسیون های بین المللی  مخصوصا میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی بر رسی گیریم، دیده می شود که یک کشوریکه خود به میثاق های بین المللی الحاق نموده  و مکلف به رعایت پرنسیپ های قبول شده انها  در حیات بین المللی می باشد, با پر رویی و بی حیایی هر چه تما متر    وجایب و مکلفیت های اخلاقی وقانونی  اش را  نا دیده گرفته،  خود را بالا تر  و خارج از تصامیم  ملل متحد دانسته با استفاده ازضعف  حکومت افغانستان بر کشور مستقل و ازاد ما خواهان کد خدایی می باشد . بلی  تحقق چنین فضیحت را تنها می توان در وجود حکومت پاکستان با تمام دیده درائی ها و منافقت هایش و رهبران حکومت کنونی افغانستان با چنین، بی برنامگی، ضعف و بیچاره گی,  فساد و معامله گری ایشان   تصور نمود.

ماده  1/1  میثاق بین المللی حقوق  مدنی و سیاسی چنین مشعر است:

کلیه ملل دارای حق خود مختار ی هستند. به موجب حق مزبور ملل وضع سیاسی خود را ازادانه تعیین و توسعهء اقتصادی, اجتماعی و فرهنگی خود را آ زادانه تا مین میکنند.

2  کلیه ملل می توانند برای نیل به اهداف خود در منابع و ثروت های طبیعی خویش بدون اخلال به الزامات ناشی از همکاری اقتصادی بین المللی مبتنی بر منافع مشترک و حقوق    بین الدول؛ آزادانه  هر گونه تصرفی بنماید.   در هیچ مورد  نمی توان ملتی را از وسایل معاش خود  محروم کرد.

حیثیت و وقار  یک ملت آزاد  و خود مختار دران است  تا خود مسایل داخلی اش را مطابق خواست اکثریت باشندگانش  با شیوه های دیموکراتیک و آزادانه  تعین نماید ودیگران را درآن دخالتی نباشد. در مراودات دیپلوماتیک و بین الملی خود  مطایق نورم های پذیرفته شده جهانی و میثاق ها و کنواسیون های پذیرفته شدهء بین المللی منحیث کشور خود مختار و مساوی الحقوق با دیگر کشور ها  عرض وجود نماید .

خواست های حکومت پاکستان  از نگاه نورم های حقوقی و اخلا قی توهین بیشرمانه ایست بر ملت افغان.  به یقین که اکثریت مردم آزاده وبا حیثیت افغان مخصوصا روسنفکران وطنپرست   هیچگاهی چنین داغ  ننگ و ذلت را از طرف هر مرجعی که با شد مخصوصا کشور پاکستان که خبث نیت ان ها طی چندین دهه یا از آوان ایجاد این کشور ناپاک در بر بادی و تخریب وطن  ما اظهر من الشمس است بر پیشانی شان نمیگذارند , ویک عدهء معامله گر هیچگاه نخواهند توانست  امیال شوم پاکستانی هارابر ملت ازاده ما تحمیل نمایند.

               ابلهء باشد که خود را گم کند          کد خدای خانه مردم کند

امروز روشنفکران و مردم با بادرد و احساس ما در پرتو شعار های سال مردم ما با مراجعه به شورای امنیت ملل متحد که از دید و نظر دیپلوماسی و حقوقی  واقعا" یگانه گزینه موثر، کاری و راه برون رفت از بحرانات در هم پیچیدهء  فعلی را در بر داشته و منعکس کننده خواست های برحق ملتی می باشد  که زیر بار مظالم وتهدیدات گروه های فوندامنتالیستی همهء هست و بود شانرا از دست داده وتا امروز بار ستم آنها را بدوش میکشند، کار برنامهء  کمپاین برای یک فراخوان ملی، مدنی و تاریخی عظیمی را در فرایند دهمین سالگرد مصوبات شورای امنیت سازمان ملل متحد به راه انداخته اند.  تا باشد که خواست های برحق شان که همسویی کامل با اعلامیه حقوق بشر،  کنوانسیون هاو میثاق های  بین المللی حقوقی دارد؛ از طریق  سازمان ملل متحد و مخصوصا شورای امنیت سازمان ملل متحد که مسئولیت امنیت و باز سازی افغانستان را  از کنفرانس  بن  بدین سو عهده دار می باشند مورد باز نگری وغور عادلانه قرار بگیرد ,شورای امنیت ملل متحد   بایست   از عملکرد های هیات   رهبری این دوره در افغانستان واز  فعالیت ها و چگونگی تحقق  پلان های امنیتی وپلان های باز سازی  ملل متحد  وسایر  کشور های ذیدخل در این پروسه ,  و پول هاییرا که در ین زمان بنام باز سازی به مصرف رسیده است، تحقیق, بر رسی و محاسبه  نموده  در مقابل ملت افغان پاسخگویی نمایند. 

بر علاوه  موقف گیری  خصمانه کشور های همسایه مخصوصا پاکستان و ایران که همیش مانع تحقق  پلان های باز سازی و امنیتی بوده با سیاست های مزورانه  شان روز تا روز کشور مارا به طرف  تشنج ونا امنی سوق داده اند؛  بهای مالی و جانی سنگینی بر ملت افغان تحمیل نموده و می نمایند  از طریق شورای امنیت ملل متحد تحقیق  و تجاویز قانونی در زمینه اتخاذ شود  .


May 5th, 2011


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
گزیده مقالات